Чи можуть тернопільські вболівальники викупити футбольний клуб Нива?
Колись президент США Джон Кенеді сказав: "Не думай, що держава може зробити для тебе. Думай, що ти можеш зробити для неї". Для фанатів Ниви, у ситуації, яка склалась довкола клубу, цю фразу можна інтерпретувати — "Не думай, що клуб може зробити для тебе. Думай, що ти можеш зробити для нього".
Коли над клубом зависла загроза зникнення, настає час, коли фанати повинні зробити конкретні кроки для його порятунку. І це не повинні бути акції в підтримку чи прохання про допомогу у влади чи бізнесменів. Бізнесмени і влада вже завели команду туди де вона є, а протести не дають зараз результату навіть у питаннях державного значення.
Наразі мені бачиться тільки один вихід із ситуації для фанатів — викупити клуб у його власників. У нас багато говорять про народну команду — потрібно зробити її такою.
2007 року 20 тисяч вболівальників англійського ФК Еббсфліт Юнайтед, який виступав у п'ятій лізі країни, скинулися по35 фунтівстерлінгів (73 долари) кожен і купили клуб за 700 тисяч фунтів.
У 2010 році вболівальник Блекберна назбирали 2 млн. фунтів, щоб викупити клуб у індійського власника.
На весні 2013 року, колись міцний середняк англійської Прем'єр ліги — Портсмут, вболівальники врятували від ліквідації, викупивши клуб разом з усією його власністю і стадіоном у колишнього власника. Фанати за кілька місяців назбирали понад три мільйони фунтів стерлінгів, щоб викупити улюблену команду.
В Німеччині Шальке хотів купити захисника Ханса Бонгарца. На трансфер не вистачало 700 тисяч марок. І фанати зібрали 600 тисяч.
Ідея подібних проектів виникала і в Україні. В березні 2013 року вболівальники ФК Одеса вирішили купити клуб і керувати ним самостійно. Для цього вони створили групу в соцмережі. Клуб втратив статус професійного але продовжує існування на аматорському рівні. Як бачимо фанати заради рідного клубу готові понести фінансові втрати, але зберегти його.
В середньому домашні матчі Ниви відвідує 3267 вболівальників. Враховуючи складну економічну ситуацію в країні пересічний громадянин не може витрачати гроші на ліво й на право. Тому адекватна сума, яку можна пожертвувати на команду, як на мою суб’єктивну думку — гривень 30 в місяць. Даючи таку суму, кожен фанат матиме можливість впливати на роботу команди. Це не повинно бути за принципом — кожен керує як хоче. Створюється окремий орган із вболівальників, який і виконуватиме функцію наглядового комітету і за погодженням акціонерів (вболівальників) призначатиме менеджерів, працівників клубу, тренера, купуватиме і продаватиме гравців.
Повернемось до грошей : 30 гривень в місяць на 3000 вболівальників (округлюємо цифру до меншого, щоб простіше було рахувати) — це 90 тис на місяць, 1 млн. 80 тис. на рік. Це половина суми, яка потрібна щоб утримувати команду Другої ліги, нагадаємо, що це мінімальні підрахунки. Як показує досвід Майдану — українці щедрі в скрутний період. Також потрібно враховувати, що в Тернополі проживає понад 200 тис людей і серед них люблять футбол і вболівають за Ниву не тільки 3000. В самій області понад 1 млн. Населення серед яких багато вболівальників Ниви. Тому, якщо люди й не захочуть бути постійними акціонерами команди — одноразову допомогу, 5-10 гривень, дадуть.
Що потрібно зробити для купівлі клубу:
Вболівальникам створити громадську організацію ФК Нива (назва може бути інша).
На установчих зборах організації обрати керівний орган та чітко прописати функції організації. Встановити фіксоване членство із обов’язковим внеском.
Зареєструвати організацію. Це робиться протягом 7 календарних днів.
Створити рахунок, виготовити печатку, зареєструватись в податковій.
Підписати договір про передачу прав на клуб, його майно і футболістів від попереднього власника громадській організації.
Розпочати роботу в клубі.
На перший погляд все просто і нічого складного. Але є багато підводних каменів. Перший — чи захоче теперішній власник, продавати команду чи бути співвласником.
Особисто найкращим варіантом вважаю, що вболівальники повинні викупити половину прав на клуб. Нажаль в Україні клуби не мають акцій, але всі умови можна прописати в договорі. Для цього потрібно провести аудит клубу, щоб чітко розуміти чим володіє клуб і скільки витрачає. Чітко визначити хто за що відповідає і який сектор роботи клубу фінансує. Також прописати, що жодна із сторін не може приймати рішення без іншої.
Правда, якщо створити ГО і зібрати гроші для того, щоб команда почала вже грати не потрібно багато часу, то для того, щоб запустити весь механізм ефективної роботи потрібно кілька місяців. Тому такий варіант є актуальним за умови пониження команди в класі і підготовки до наступного сезону.
За матеріалами Галичина спортивна